Föredrag om kost och näring

På söndag den 15 mars kl. 14-16 inbjuds Seniorer 60+ till ett föredrag om ”Kost och Näring för att bevara och utveckla hälsa, välmående och fysisk funktion genom livet”. Föredraget är en del i ”Slå en längre drive…” riktat till Seniorer 60+ vilket ett stort antal S60-plussare deltar i.

Platsen för föredraget är Teorisalen i nya sporthallen, Leksandshallen.
Kostnaden är 165 kronor. För pensionärer rabatt med tio procent – 149 kronor

Anmälan på telefon 070-438 7049 eller therese.moller@molodevelopment.se.

Välkomna!

Träning som ger resultat

Just nu tränar en grupp golfare Seniorer 60+ på Forge Fitness under mottot att slå längre drive och även i fortsättningen kunna knyta sina skor. Allt sker under erfaren ledare och i träningsformen ”cirkelträning”. Dessutom ingår också yogapass som mjukar upp stela leder.

Hemsidans ”reporter” tittade in i träningslokalen och såg ett tufft cirkelträningspass och tog några bilder på träningsvilliga S60-plussare.

Bernt Bergkvist
Klicka på bilderna för att få dem större.

 

Promenaderna igång

Efter OS och mycket kalla förmiddagar är vi nu igång med våra tisdagspromenader. I går 24 februari träffades vi nio promenadsugna vid Kajen och gick Solvändan norrut med fikapaus vid vägen upp mot Stäppan. Vi fortsatte sedan söderut förbi Arenan och Gropen tillbaka till Kajen. Det blev en sträcka på ca 4,3 km enligt GPS.


Klicka på bilderna för att få dem större o tydligare

Återkommer med nästa promenad. Vi diskuterade ev. sparkåkning på Byrviken i Siljansnäs, som vi gjort tidigare. Från Campingen är bana plogad söderut mot Fornby och norrut mot Alviken. Isen är ca. fyra dm, jämn o fin.

Bernt

 

Vi börjar med promenaderna

Ebba vann guld på femmilen, damerna har varit fantastiska med många medaljer och lag Hasselborg leder curlingsfinalen och kanske ett gult till och sen är OS 2026 över och vi kan börja promenera igen. Det gör vi på tisdag den 24 och vi träffas på Kajen 10.30 och mjukar upp oss med Solvändan.

Alla är välkomna och ta med fika.

Seniorer tränar för längre slag

Bättre sving – och lättare att knyta skorna: Seniorer tränar för livet”. Så skrivs rubriken i dagens Siljan News i ett större reportage om några seniorer 60+, som deltar i ett träningsprogram med både styrketräning och yoga. Syftet med träningen är inte bara att öka längden på slagen inför den kommande golfsäsongen utan också förbättra fysiken och styrkan i kroppen. De som deltar i träningen är mycket nöjda med upplägget och yogan. Kan rekommendera läsning av artikeln.

Initiativ till träningen har tagits av tidigare koordinatorn i klubben Therése Möller.

Text Bernt Bergkvist

13 promenörer på sandade gångvägar

 

Idag 20 januari blev vi 13 promenadsugna som träffades på Kajen vid Gustaf Wasa för att starta promenaden Solvändan norrut. Bra underhållen promenadväg, snöröjd och sandad. Vi gick upp mot Skateparken, vidare den plogade stigen genom skogen fram till Arenan och sikte på Hembygdsgårdarna där vi tänkte oss fikapaus. Men för mycket snö att pulsa i gjorde att vi fortsatt tillbaka till Kajen och fikat blev vid faktoriet. Det blev en sträcka på ca 4,5 kilometer.


Det blev intet bestämt om näste promenad. V återkommer om detta när vi vet mer om vädret.
Alla i klubben och anhöriga är välkomna till promenaderna med Seniorer 60+.

Text o foto Bernt Bergkvist

Promenaderna börjar igen

Hej och god fortsättning!

Nu börjar vi  igen med promenaderna. Vi gör den första promenaden på tisdag 13/1 med samling vid Tegera kl. 10.30. Vi går på plogade vägar runt om i området. Fika får vi göra när vi kommer tillbaka. Vädret ser bra ut, inte för kallt och inget snöfall.

Alla är välkomna!

27 kom till avslutningslunchen

Seniorer 60+ avslutade säsongen med en gemensam lunch på Tegera Arena under tisdagen den 16 december. Av de 30 som var anmälda till lunchen deltog 27.
Det blev en trevlig stund tillsammans med god mat och mycket prat innan vi skildes åt och önskade varann God Jul och Gott Nytt År.

Om vädret tillåter och lusten finns kommer vi att arrangera en mellandagspromenad i ett promenadvänligt område. Om detta återkommer vi i våra info-kanaler och här på hemsidan.


Från arbetsgruppen i kommittén Seniorer 60+ och från ”redaktörern” önskar vi er alla en God Jul och ett Gott Nytt Golfår!

Text och foto Bernt Bergkvist
Klicka på bilden för att få den större.

Årets sista promenad


Det blev en liten skara på nio promenörer när vi gjorde årets sista promenad. Kanske det berodde på disigt väder med regn som hängde i luften. Det blev tio promenader under hösten och alla på olika ställen. Antalet har varierat från sju till 17. Stommen har i stort varit de som också var med på dagens promenad.

Vi gick från parkeringen på gatorna förbi Korstäppan och sedan vidare ner mot stranden och Solvändan. Tillbaka till parkeringen över kyrkogården där vi tittade på några gravar. Det blev en kort promenad på 3,5 kilometer, men trevlig.

Vi kommer att avsluta säsongen med en gemensam lunch på Tegeras restaurang dit alla i gruppen Seniorer 60+ är välkomna oavsett deltagande i promenader eller vardagsspelet eller inte. Se tidigare utsänt mejl till gruppen. Vi fortsätter med våra promenader efter jul- och nyårshelgen, se kommande info på fb-sidan och mejl

Text och foto Bernt Bergkvist

Promenad i gamla Ål-byn

Tisdagspromenaden den 2 december gick vi i de gamla delarna av Insjön. Vi blev 15 promenadsugna som samlades denna gråkulna dag på parkeringen vid Åhls kyrka i Insjön.

Ål  (utan h) nämns första gången i ett brev från 1325 och handlar om en skogskonflikt mellan folk i Leksand och Orsa och kan i likhet med Hjulbäck fira 700 år. Namnet Ål kan komma från att det ligger på eller invid en höjdsträckning. De flesta Ål-orter i Sverige ligger på sådana platser.

Innan vi började promenaden gjorde vi ett besök i kyrkan och fick en bra historiebeskrivning om kyrkan av prästen Karolina Baesch. Där kyrkan nu står fanns under 1300-talet en medeltida kapellbyggnad i sten. Byggnaden om- och tillbyggdes i etapper. Under mitten av 1700-talet beslutades att göra en omfattande om- och påbyggnad av kyrkan. Arbetet påbörjades 1761 och 1767 stod kyrkan klar i det utseende den har idag. Under åren har en del förändringar gjort, bl. a nytt tak och nya bänkar. Karolina berättade också om det värdefulla medeltida altarskåpet tillägnad Jungfru Maria snidat på 1480 talet i Nordtyskland. Tack till prästen Karolina som tog sig tid med stunden för oss.

Därefter tog promenaden vid. Vi gick i stort efter Morgans tips in i den gamla delen av Insjön, Sockenvägen och Vintergatan förbi den gamla anrika Insjöns Teater som grundades 1891 och tillhör nu hembygdsföreningen sedan 2010.  Fikat intog vi vid bänkar och bord vid Hembygdsgårdarna. Vi fortsatte ner till Stationsgatan och norrut förbi Gundes blommor, rundade Insjöns skola och tillbaka till parkeringen vid kyrkan. Det blev en runda på lite drygt 3,5 km.

På tisdag den 9 december träffas vi på parkeringen vid Kulturhuset kl. 10.30, som blir den sista för i år. Den 16 december träffas vi som vill och kan för en gemensam lunch kl. 13.00 på Tegera Arena. Alla är välkomna!

Text o bild Bernt Bergkvist
Klicka på bilden för att få den tydligare och större